Aktualności
Staż naukowy prezes SAIP dr hab. K. Cymanow-Sosin, prof. UPJPII w Peru i podpisanie umowy o współpracy SAIP z Centrum PUCP, 2025

Polacy w procesie umiędzynarodowienia szkolnictwa i działaniach prospołecznych. Staż naukowy prezes SAIP dr hab. K. Cymanow-Sosin, prof. UPJPII w Pontificia Universidad Catolica del Peru (PUCP), Departamento Academico de Posgrado en Negocios w Limie (Peru).
Polska i Peru – wspólnota dwóch Uniwersytetów Papieskich i umowa o współpracy ze Stowarzyszeniem Absolwentów i Przyjaciół Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.
Współpraca SAIP z Centrum PUCP (Lima) i staż naukowy w Pontificia Universidad Catolica del Peru (PUCP) w Limie, stanowił istotny element wymiany wiedzy i doświadczeń o charakterze zarządczym i społeczno-gospodarczym. W zakresie organizacyjnym – na zaproszenie gospodarzy – w szeregu spotkań udział wzięło Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół UPJPII. Podmiotem organizującym cykl spotkań z pracownikami uczelni polskich (m.in. Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie), a także podmiotów chińskich pod opieką prof. Xiong Moyu oraz Harvard Business School (prof. Eva Ascarza) było Centrum PUCP (Lima), związanemu z Papieskim Uniwersytetem Katolickim w Peru, jednej z wiodących uczelni latynoamerykańskich. W ramach spotkań obok udziału w serii wykładów, m.in. prezentacji profesora Xiong Moyu, który dzielił się cennymi informacjami na temat podstawowych kluczy kulturowych do prowadzenia działalności gospodarczej i współpracy międzyuczelnianej; Rubén Tanga, szefa Dyrekcji ds. Relacji z Azją Akademickiej Dyrekcji ds. Relacji Instytucjonalnych (DARI) PUCP, który ukazał w sesji swoją wizję działań popartą doświadczeniem współpracy międzynarodowej, była także okazja do podzielenia się amerykańskimi i polskimi doświadczeniami.
O sztucznej inteligencji i personalizacji rewolucjonizującej marketing, w Centrum PUCP debatowano z dwoma czołowymi badaczami z Harvard Business School. „Podczas dnia wymiany akademickiej na szczeblu profesorskim badamy, w jaki sposób sztuczna inteligencja dokonuje personalizacji i przekształca zachowania konsumentów” – raportowali uczestnicy. W wykładzie udział wzięli uznani naukowcy z Harvard Business School Ayelet Israeli i Eva Ascarza, którzy podzielili się swoją wizją tego wpływu, a także eksperci z różnych uczelni, m.in. Mariana Cal i Karina Souza, przedstawiciele Harvard Latin America Research Center oraz dr Pablo José Arana Barbier, pracownik naukowy Centrum PUCP.
Dzień później w ramach promocji innowacji i różnych form współpracy o możliwości tworzenia stowarzyszeń, na przykładzie SAIP UPJPII oraz idei tworzenia tematycznych kół naukowych mówiła dr hab. Klaudia Cymanow-Sosin, prof. UPJPII do studentów, uczestników projektów MBA, pracowników Centrum PUCP oraz profesorów Uniwersytetu.
Idea stowarzyszenia zaowocowała podpisaniem listu intencyjnego o współpracy, zaś podzielenie się pomysłem działań studenckich i doktoranckich kół naukowych w UPJPII skutkowało w krótkim czasie powołaniem aż dziesięciu kół, w tym międzynarodowego forum młodych w Centrum PUCP. Wraz ze studentami z ESCP Business School, NEOMA Business School i Rennes School of Business, którzy przybyli do Peru z Francji pod opieką Maxa Germonda, Elvanne Uner, Mariusa Perrina, Nicolasa Zanardo, Flore Jacqueta i Romaina Coutaraud w ramach międzynarodowych spotkań, uczestnicy z Polski mieli możliwość poznania zarówno świata akademickiego, jak i zwyczajów lokalnych. Szczególne podziękowania należą się profesorom zarządzającym: Beatrice Avolio Alecchi oraz Annie Florek-Paszkowska, Ph.D. i współpracującej z nimi Fernandzie Falcone Pino.
Celem stażu naukowego było po pierwsze pogłębienie wiedzy na temat zarządzania wiedzą z uwzględnieniem specyfiki różnych regionów, w tym Europy i kontynentów obu Ameryk oraz nawiązanie międzynarodowej współpracy naukowej w zakresie badań porównawczych dotyczących rozwoju z uwzględnieniem edukacji medialnej i nowych form kształcenia. W ramach stażu zrealizowano szereg działań naukowych, w tym spotkania z przedstawicielami uczelni, seminaria, wykłady oraz wizytę studyjną. Wkład naszego uniwersytetu dotyczył tematu: „Media and Digital Education. Principles of Functioning in the World of New Technologies – Opportunities, Threats, Challenges”. Była to sposobność do podzielenia się wynikami projektu „Edukacja medialna” realizowanego w UPJPII wraz z Fundacją św. Królowej Jadwigi, a także możliwością promowania filmów z zakresu edukacji medialnej i cyfrowej, jakie powstały przy udziale Akademickiego Centrum Medialnego (#Media view) i popularyzacji książki „Kompendium wiedzy o projekcie Edukacja medialna – zasady funkcjonowania w świecie nowych mediów”.
Wśród najważniejszych elementów stażu znalazły się:
- Zapoznanie ze strukturą organizacyjną instytucji przyjmującej oraz spotkania z przedstawicielami głównych departamentów.
Pierwszym etapem stażu było zapoznanie się ze strukturą organizacyjną Pontificia Universidad Catolica del Peru (PUCP). W trakcie tego etapu odbyły się spotkania z przedstawicielami kluczowych departamentów uczelni, które miały na celu nawiązanie współpracy oraz lepsze zrozumienie funkcjonowania uczelni i jej struktury organizacyjnej. Odbyło się spotkanie z Dziekanem Wydziału Programów MBA, profesorem Sandro Sanchezem Paredesem, które umożliwiło zapoznanie się z organizacją programów MBA oraz ich wpływem na rozwój kompetencji edukacyjnych, społecznych i menedżerskich w regionie. Wydział ten posiadający szereg umów akredytacyjnych renomowanych instytucji naukowych, stanowi ważny element strategii rozwoju edukacji na poziomie wyższym w Peru, a jego interdyscyplinarne podejście do nauk zyskało międzynarodowe uznanie.
Spotkanie z Dziekanem Akademickiego Wydziału Nauk o Zarządzaniu, profesorem Jorge Mendozą Woodmanem, pozwoliło na omówienie zakresu badań naukowych oraz aktualnych trendów w obszarze nauk społecznych. Profesor Mendoza Woodman podkreślił znaczenie badań naukowych oparte na realnych problemach szkolnictwa i zarządzania, które odpowiadają na wyzwania współczesnego rynku.
Dyskusja z Dziekanem Wydziału Nauk i Sztuki o Komunikacji, profesorem Eduardo Villanueva Mansillą, miała na celu omówienie podejścia uczelni do kwestii komunikacji w kontekście społeczno-gospodarczym oraz wpływu nowych technologii na relacje interpersonalne w organizacjach, w tym stowarzyszeniach uczelnianych.
Kolejne spotkanie z Dyrektor Wydziału Współpracy Międzynarodowej, Allison Betancourt Chilcon, dotyczyło kwestii współpracy międzynarodowej, a także strategii PUCP w zakresie globalnych inicjatyw edukacyjnych. Wydział ten odgrywa kluczową rolę w budowaniu partnerstwa z uczelniami zagranicznymi oraz organizacjami międzynarodowymi, a także w realizacji wspólnych projektów badawczych i społeczno-gospodarczych oraz promocji idei uniwersyteckich. - Udział w spotkaniach i seminariach naukowych.
Istotnym elementem stażu był udział w seminariach naukowych, które miały na celu przybliżenie tematyki badań naukowych i osiągnięć organizacji przyjmującej. Jednym z najważniejszych wydarzeń był udział w seminarium z przedstawicielami Harvard Business School (Boston, USA) nt. Personalization and AI in Marketing, w którym wzięli udział profesorowie Eva Ascarza i Ayelet Israeli. Seminarium to stanowiło interesującą prezentację najnowszych osiągnięć w dziedzinie personalizacji marketingu oraz zastosowania sztucznej inteligencji w analizie danych konsumenckich. Wnioski płynące z tej prezentacji stanowią cenne źródło wiedzy, które może zostać wykorzystane w rodzimych badaniach dotyczących wykorzystania nowoczesnych narzędzi analitycznych. - Wystąpienie na forum wydziału PUCP w zakresie prezentacji Stowarzyszenia Absolwentów i Przyjaciół UPJPII oraz działalności kół naukowych.
Podczas stażu w Pontificia Universidad Catolica del Peru (PUCP) miało miejsce wystąpienie dr hab. Klaudii Cymanow-Sosin, prof. UPJPII na forum wydziału, podczas którego zaprezentowano liczne wydarzenia związane z rozwojem uniwersytetu i podmiotowej jednostki. Oddzielnym tematem, już w ramach naukowych sekcji tematycznych była kwestia edukacji medialnej i rozwoju nowych technologii w kontekście kształcenia na wszystkich szczeblach edukacji z uwzględnieniem specyfiki regionów i z udziałem mediów publicznych (było nawiązanie do ostatniej publikacji Media przyszłości – wybrane aspekty komunikacyjne, ekonomiczne i edukacyjne. Ten z kolei wykład wiązał się z zaangażowaniem w ramach sekcji edukacji medialnej PTKS, w której obecnie K. Cymanow-Sosin pełni funkcję przewodniczącej, a cały zespół sekcyjny wspiera inicjatywy związane z promowaniem wiedzy na temat umiejętności krytycznej oceny mediów oraz wprowadzaniem wiedzy o mediach do programów w zakresie edukacji formalnej i działań w obrębie edukacji pozaformalnej. Polskie szkolnictwo państwowe, które jest finansowane ze środków publicznych, było dla wielu uczestników ideałem, do którego chciałyby dążyć osoby zainteresowane podnoszeniem poziomu edukacji na świecie. Wykład cieszył się zainteresowaniem wśród profesorów Centrum PUCP oraz Uniwersytetu, a także doktorantów i innych pracowników PUCP, którzy wyrazili chęć współpracy naukowej w zakresie realizacji wspólnych badań. Zasadnicze tezy i wnioski z wykładu dotyczyły rekomendacji związanych z udziałem mediów własnych oraz mediów publicznych w procesie kształcenia na wszystkich szczeblach edukacji. Więcej na ten temat: https://open.icm.edu.pl/items/bc8e87b6-92c0-4b31-9471-7c64292d35eb. Współpraca naukowa w tym zakresie, obejmująca zarówno Polskę, jak i Peru, może stanowić fundament do dalszych badań i rozwoju narzędzi wspierających rozwój tych obszarów.
W ramach stażu podjęto także prace nad przygotowaniem wspólnego artykułu naukowego na temat udziału mediów w budowaniu potencjału edukacyjnego społeczeństw. Artykuł ten miałby na celu zbadanie potencjału środków społecznego przekazu w kontekście edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań związanych z rozwojem tych regionów w Polsce i Peru. Artykuł będzie stanowił istotny wkład w rozwój dyscypliny nauk o komunikacji społecznej i mediach. - Wizyta studyjna – Municipalidad District Chiguata.
Podczas stażu miała również miejsce wizyta studyjna w Municipalidad District Chiguata, mająca na celu zapoznanie się z funkcjonowaniem lokalnych społeczności w aspekcie dostępności edukacji oraz zarządzania rozwojem w górskich obszarach peryferyjnych Andów. Wizyta pozwoliła na bezpośrednie obserwowanie wyzwań, przed którymi stają społeczności lokalne w kontekście dostępu do edukacji i zrównoważonego rozwoju oraz roli, jaką odgrywa efektywne zarządzanie wiedzą w zapewnieniu trwałego rozwoju tych obszarów.
Podsumowanie
Staż naukowy w Pontificia Universidad Catolica del Peru stanowił ważny krok w kierunku nawiązania międzynarodowej współpracy naukowej odnośnie edukacji. W trakcie marcowego pobytu odbyły się liczne spotkania, seminaria oraz wykłady, które umożliwiły wymianę wiedzy i doświadczeń z przedstawicielami peruwiańskich instytucji naukowych. Prace nad wspólnymi projektami badawczymi oraz artykułami naukowymi otwierają nowe perspektywy dla przyszłej współpracy międzynarodowej.